Trender i sportens värld

I sportens värld finns det en mängd olika ikoner som såväl de som själva utfärdar sporten och andra beundra på olika sätt. När man beundra någon så vill många försöka efterlikna denna person på olika sätt. Det vanligaste är då att själv köpa produkter som ens idol använder sig av, eller har valt att sätta sitt namn på. På så sätt har sportens värld ett stort inflytande på vad som blir en trend och inte.

För olika sportrelaterade varumärken är olika atleter en utmärkt väg att gå gör att synas. Många atleter blir idag sponsrade av olika företag med skor och kläder att spela i, vilket gör att produkterna syns på kända och beundrade människor. Detta är väl förekommande främst bland skor, då detta inom många sporter är den del av utstyrseln som spelarna själv kan styra över. Har en sko burits av en känd fotbollsspelare till exempel, så är det inte ovanligt att skon sedan döps om efter denne spelare. I samband med mästerskap som fotbolls EM till exempel så brukar företagen dra extra nytta av detta, då uppmärksamheten kring sporten är större än annars.

Även andra företag som säljer produkter som spelaren inte kan bära under en match drar gärna nytta av detta. Idag gör idrottare reklam för en mängd olika produkter och stärker då företagets varumärke med sitt eget. Till exempel så har vi ju sett vår egen Zlatan göra reklam för bilmärket Volvo, medan andra stjärnor gjort reklam för exklusiva klädmärken.

Det är dock inte bara rena produkter som kan få extra uppmärksamhet via våra atleter, utan även andra trender. Det finns idag en mängd olika frisyrer som har blivit populära efter att stora stjärnor har haft dem. Till exempel var det många killar som sparade ut sitt hår och hade det i en tofs efter att stjärnor som David Beckham hade gjort det.